زندگی بعد از سکته قلبی (تغذیه سالم، ورزش، کاهش استرس و …)

فهرست مطالب

هر سال حدود 580000 نفر اولین سکته قلبی خود را تجربه می‌کنند. سکته قلبی لزوماً منجر به مرگ نمی‌شود، اما تجربه آن به معنای تغییرات قابل توجهی در شیوه زندگی و مدیریت سلامتی شماست. در همه موارد، سکته قلبی زمانی رخ می‌دهد که اکسیژن نتواند به عضله قلب برسد. در بسیاری از موارد، این عارضه ناشی از انسداد کامل یا جزئی شریان‌هایی است که قلب شما را با خون تغذیه می‌کنند.

سکته‌های قلبی ترسناک هستند و اگر آن را تجربه کرده‌اید، ممکن است امید به زندگی خود را از دست داده باشید. با این حال، می‌توانید از سکته قلبی دیگر جلوگیری کنید تا بتوانید زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشید. همکاری با پزشک بهترین راه برای یافتن درمان‌های مؤثر متناسب با نیازهای منحصر به فرد شما است.

برای رزرو نوبت در مطب دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق با شماره تلفن 02632216426 تماس حاصل فرمایید.

سبک زندگی پس از سکته قلبی


اکثر افرادی که از اولین سکته قلبی جان سالم به در می‌برند، به خوبی زندگی را ادامه می‌دهند، اما زندگی پس از سکته قلبی اغلب به معنای ایجاد تغییرات است. این تغییرات می‌تواند شامل داروهای جدید برای مدیریت و تنظیم سبک زندگی شما باشد.

ایجاد تغییرات در سبک زندگی پس از سکته قلبی معمولاً یک چالش مهم است. اصلاح سبک زندگی آسان نیست، اما به منظور داشتن زندگی طولانی و بهتر، ضروری است.

در این مقاله راجع به تغییرات رایج و مفید در شیوه زندگی مطالبی آورده شده است.

مصرف داروها 

ممکن است بلافاصله مصرف دارو را به عنوان یک تغییر سبک زندگی در نظر نگیرید، اما ممکن است به شروع یک رژیم دارویی یا اضافه کردن دارو به رژیم دارویی فعلی، نیاز باشد. مصرف داروهایتان دقیقاً طبق دستور تجویز شده، برای انجام حداکثر کاری که می‌توانید برای جلوگیری از سکته قلبی مکرر انجام دهید، امری حیاتی است. اگر در مصرف داروهای تجویز شده خود مشکلی دارید- از فراموشی گرفته تا هزینه‌های مالی- با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است پیشنهاداتی برای حل مشکلات دارویی شما داشته باشد یا شما را به یک مشاور متخصص در حل مشکل ارجاع دهد. هرگز بدون مشورت با پزشک خود مصرف دارو را قطع نکنید. انجام این کار می‌تواند خطرناک باشد. علاوه بر این، حتما عوارض جانبی دارو را با پزشک خود در میان بگذارید.

علائم هشدار دهنده سکته قلبی را بشناسید 

اگر علائم هشدار دهنده سکته قلبی را بدانید، شانس شما برای زندگی طولانی پس از سکته قلبی به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. هرچه زودتر تشخیص دهید که ممکن است مشکلی داشته باشید، زودتر می‌توانید شروع به دریافت درمان برای نجات زندگی کنید. درمان فوری همچنین به حفظ سلامت قلب شما کمک می‌کند که باعث افزایش طول عمرتان می‌شود.

 

علائم سکته قلبی

 

علائم هشدار دهنده اولیه سکته قلبی عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی قفسه سینه: ممکن است درد یا ناراحتی را در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه خود احساس کنید. این احساس ممکن است ادامه یابد یا ممکن است گذرا باشد. بسیاری از مردم این احساس را به عنوان احساس پر بودن یا فشار توصیف می‌کنند.
  • درد در قسمت بالایی بدن: در طول سکته قلبی، ممکن است در بازوها، کمر، گردن، فک یا معده احساس درد کنید.
  • تنگی نفس: مشکل در تنفس اغلب با درد یا ناراحتی قفسه سینه همراه است.
  • سایر علائم: بسیاری از افراد علائم عمومی‌تری را در طول سکته قلبی تجربه می‌کنند، مانند حالت تهوع، سرگیجه سبک یا عرق سرد.

هر روز فعالیت بدنی داشته باشید

فعالیت بدنی (در هر سطحی که بتوانید و طبق توصیه پزشک) بخش مهمی از مدیریت سلامت طولانی مدت قلب پس از سکته قلبی خواهد بود. ثبت نام در برنامه توانبخشی قلبی در بیمارستان اولین قدم مهمی است که می‌توانید برای از سرگیری فعالیت بدنی بردارید.

مطالعات تحقیقاتی نشان داده است که بیمارانی که توانبخشی قلبی را کامل می‌کنند، در مقایسه با افرادی که برنامه را کامل نکرده‌اند، در مدت پنج سال بیشتر زنده و سالم خواهند بود. پس از تکمیل توانبخشی قلبی، پزشک خود را در مورد هرگونه تغییر در سطح ورزش آگاه کنید. او همچنین در مورد محدودیت‌های فعالیت بدنی که پس از سکته قلبی دارید با شما صحبت خواهد کرد.

کاهش استرس

چند مطالعه به رابطه بین خطر بیماری عروق کرونر قلب و استرس در زندگی افراد اشاره کرده‌اند که ممکن است بر عوامل خطر بیماری قلبی و سکته تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، افرادی که استرس دارند ممکن است پرخوری کنند، یا شروع به کشیدن سیگار کنند. تحقیقات حتی نشان داده است که واکنش استرس در جوانان خطر فشار خون میانسالی را به همراه دارد.

ملاقات‌های منظم به پزشک به منظور پیگیری 

معاینات منظم توسط پزشک شانس تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی را افزایش می‌دهد و می‌تواند به شما در جلوگیری از سکته قلبی دیگر کمک کند.

ترک سیگار 

سیگار یک عامل خطر اولیه برای بیماری‌های قلبی عروقی است، بنابراین ترک یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامت قلب خود انجام دهید. پس از ترک سیگار، خطر سکته قلبی پس از تنها یک سال به شدت کاهش می‌یابد. اگر سیگار می‌کشید و می‌خواهید آن را ترک کنید، پزشک و سایر متخصصان پزشکی واجد شرایط و گروه‌های پشتیبانی می‌توانند به شما کمک کنند، حتی اگر در گذشته تلاش کرده‌اید و به نتیجه نرسیده‌اید.

مدیریت فشار خون

فشار خون بالا یک بیماری قلبی عروقی بسیار شایع در ایالات متحده است که تقریباً از هر سه بزرگسال ایالات متحده یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فشار خون بالا به مرور زمان به دیواره شریان و عضله قلب آسیب می‌رساند. شریان‌های آسیب دیده احتمال سکته قلبی را بیشتر می‌کنند که باعث ایجاد پلاک (رسوب یک ماده چرب در دیواره سرخرگ) می‌شود. مدیریت فشار خون از طریق ترکیبی از دارو، رژیم غذایی و ورزش به جلوگیری از سکته قلبی مکرر کمک می‌کند. با پزشک خود در مورد یک برنامه طولانی مدت برای کاهش فشار خون در صورت بالا بودن آن صحبت کنید.

 

فشار خون و سکته قلبی

 

مدیریت دیابت 

اگر دیابت دارید، مدیریت مناسب آن برای کاهش خطر سکته قلبی مکرر یا سایر حوادث قلبی عروقی نقش اساسی دارد. مدیریت مناسب سطح A1C یکی از بخش‌های حیاتی مدیریت دیابت است. آزمایش A1C به پزشک شما بینش مهمی در مورد سطح گلوکز خون شما در دو تا سه ماه گذشته می‌دهد. ایده خوبی است که سطح A1C خود را دو بار در سال بررسی کنید. برای اکثر افرادی که دیابت دارند، هدف A1C کمتر از 7 درصد است. کار با یک متخصص غدد ممکن است به شما در دریافت بهترین ترکیب از تغذیه خوب، فعالیت، داروها و کاهش وزن برای مدیریت این بیماری کمک کند. پزشک می‌تواند به شما راهنمایی کند که سطح A1C شما چقدر باید باشد و می‌تواند شما را به یک متخصص غدد ارجاع دهد.

 

دیابت و سکته قلبی

 

اگر گلوکز ناشتا (IFG) دارید- که قبلاً پیش دیابت نامیده می‌شد – باید این عامل خطر را نیز به دقت مدیریت کنید. گلوکر ناشتا زمانی است که سطح گلوکز خون بالا باشد، اما کمتر از معیارهای دیابت نوع 2 باشد. برخی از افراد مبتلا به IFG به دیابت مبتلا می‌شوند. این وضعیت معمولا با رژیم غذایی، فعالیت بدنی و کاهش وزن کنترل می‌شود.

مدیریت کلسترول

سطوح بالای کلسترول LDL – به اصطلاح ‘کلسترول بد’ (شما می‌توانید آن را به عنوان ‘LDL کثیف’ تصور کنید) – می‌تواند تشکیل پلاک را در شریان‌های قلب افزایش دهد. همچنین داشتن سطوح پایین HDL یا ‘کلسترول خوب’ (‘HDL سالم است’) ناسالم است. سطح کلسترول خون ایده‌آل برای شما بستگی به سن، جنسیت و سابقه بیماری قلبی شما دارد. برای کسانی که بیماری عروق کرونر شناخته شده دارند یا سکته قلبی داشته‌اند، هدف LDL باید کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر باشد. پزشک می‌تواند به شما در مدیریت سطح کلسترول از طریق رژیم غذایی، فعالیت بدنی و داروها کمک کند.

رژیم غذایی 

بسیاری از افراد پس از سکته قلبی می‌توانند زندگی قوی و پر جنب و جوش داشته باشند- البته تنها در صورتیکه برای بهبود سلامت قلب خود تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند. یک رژیم غذایی سالم برای قلب یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از سکته قلبی در آینده است. به طور کلی، شما باید مصرف چربی‌های اشباع، قند و سدیم را کاهش دهید. پزشک یا متخصص تغذیه می‌تواند با دستورالعمل‌های خاصی برای تنظیم رژیم غذایی پس از سکته قلبی به شما کمک کند. برای شروع، در اینجا لیستی از بهترین غذاهایی که پس از سکته قلبی باید از آنها اجتناب کنید، آورده شده است.

 

رژیم غذایی و سکته قلبی

 

غذاهای سرخ شده

کاهش کلسترول خون پس از سکته قلبی یکی از بهترین روش ها برای کاهش خطر سکته قلبی یا سکته در آینده است. چربی‌های اشباع شده و ترانس می‌توانند منجر به کلسترول خون بالا و تجمع پلاک در رگ‌ها شوند، بنابراین عاقلانه است که غذاهای سرخ شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید. اکثر رستوران‌ها غذاهای خود را در روغن‌های حاوی چربی‌های اشباع شده سرخ می‌کنند. به عنوان جایگزین، سعی کنید غذاهای مورد علاقه خود را در خانه سرخ کنید و از چربی های سالم تری مانند روغن زیتون، گیاهی و آجیل استفاده کنید.

هات داگ، سوسیس و سایر گوشت‌های فرآوری شده

گوشت‌های فرآوری شده، مانند هات داگ، سوسیس و کالباس، سرشار از سدیم و نیترات هستند که می‌تواند فشار خون شما و خطر سکته قلبی دیگر را افزایش دهد.

محصولات شیرین

یک رژیم غذایی سالم برای قلب، شامل محدود کردن خوراکی‌های شیرین است، زیرا اغلب حاوی چربی‌های اشباع‌شده هستند که کلسترول خون شما را افزایش می‌دهند و قند تصفیه‌شده دارند که سطح قند خون شما را افزایش می‌دهند. شیرینی‌های فرآوری شده همچنین ممکن است حاوی سدیمی باشند که به طور معمول در میان وعده‌های شیرین انتظار ندارید.، اگر هوس شکر دارید، میوه تازه بخورید؛ و یا می‌توانید خودتان کوکی و کیک بپزید تا بتوانید مواد سالمی مانند جایگزین‌های قند طبیعی و غلات کامل را انتخاب کنید.

آجیل و تنقلات شور

برای داشتن یک رژیم غذایی هوشمندانه برای بیماری قلبی، باید توجه داشته باشید که مصرف نمک را محدود کنید. آجیل سرشار از چربی‌های مفید برای شماست، اما سعی کنید از آجیل‌های بدون نمک استفاده کنید. همین امر در مورد کراکر و سایر تنقلات خوش طعم نیز صدق می‌کند. برچسب‌های تغذیه را بخوانید و مراقب میزان نمک موجود در کراکر یا چیپس مورد علاقه خود باشید. تا حد امکان خوراکی‌های بدون نمک یا کم سدیم را انتخاب کنید.

شکلات شیری 

شکلات شیری چیز خیلی بدی نیست، اما اگر می‌خواهید رژیم غذایی خود را بعد از سکته قلبی بهبود بخشید، شکلات تلخ برای شما بسیار بهتر است. شکلات شیری حاوی قند و مواد جامد چربی بیشتری نسبت به نوع تیره آن است. شکلات تلخ مملو از آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها است که می‌تواند فشار خون شما و التهاب را کاهش دهد. به دنبال شکلات تلخی باشید که حداقل 60 درصد کاکائو داشته باشد.

چاشنی‌ها و سس‌های خامه‌ای

سس‌ها قند و چربی تصفیه شده را به رژیم غذایی شما اضافه می‌کنند. چاشنی‌هایی مانند سس سالاد و سس گوجه فرنگی ممکن است شیرین به نظر نرسند، اما حاوی قند هستند که می‌تواند سطح قند خون شما را افزایش دهد. بهتر است سس‌ را خودتان درست کنید تا بتوانید مواد را کنترل کنید. به علاوه، سسی که خودتان درست کنید ممکن است طعم بهتری داشته باشد! سس‌های خامه‌ای نیز جزو مواد غذایی هستند که باید بعد از سکته قلبی از مصرف آن اجتناب کنید زیرا معمولاً حاوی چربی‌های جامد هستند که می‌تواند شامل چربی‌های اشباع شده و ترانس و محصولات لبنی پرچرب باشد.

سودای حاوی قند

نوشابه‌های حاوی قند می‌توانند سطح قند خون شما را افزایش دهند و به دیواره رگ‌ها فشار وارد کنند و خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش دهند. مصرف نوشابه‌های گازدار را کاهش دهید و آب بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای طعم‌دار کردن آب می‌توانید کمی توت فرنگی یا کیوی به آن اضافه کنید. قهوه یا چای سرد نیز جایگزین‌های سالمی هستند. فقط یادتان باشد که مصرف خامه و شکر را نیز محدود کنید.

گوشت قرمز چرب

بسیاری از کارشناسان گوشت قرمز را یک غذای سالم برای قلب نمی‌دانند. مشکل این است که اغلب گوشت قرمز سرشار از چربی اضافی است که می‌تواند کلسترول شما را افزایش دهد. اگر عاشق استیک هستید، هنوز هم می‌توانید آن را بخورید. فقط سعی کنید خیلی کم مصرف کنید و قبل از پختن تا آنجا که می‌توانید چربی آن را حذف کنید. وقتی گوشت می‌خرید، برچسب‌ها را بخوانید تا برشی با کمترین میزان چربی پیدا کنید.

مقالات مرتبط

نوبت دهی
×مشاوره در واتس اپ