متخصص قلب کودکان (تشخیص و درمان انواع بیماری های قلبی کودک)

فهرست مطالب

متخصص قلب کودکان، متخصص اطفال است که در تشخیص و درمان مشکلات قلبی و ناهنجاری‌های قلبی در کودکان متخصص است. از آنجایی که مشکلات قلبی را می‌توان قبل از تولد کشف کرد، ارزیابی و درمان ممکن است با جنین آغاز شود. متخصص قلب کودکان همچنین می‌تواند نوزادان و نوجوانان را درمان کند. آن‌ها ممکن است در زمینه‌های مختلفی مانند قلب جنین، مراقبت‌های ویژه قلب، الکتروفیزیولوژی و کاتتریزاسیون قلب تخصص داشته باشند.

برای آشنایی با بیماری قلبی کودکان و علائم رایجی که ممکن است نشان دهنده مشکل قلبی در کودک شما باشد، ادامه مطلب را بخوانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی درمان بیماری‌های قلبی در کودکان و یا برای رزرو نوبت در مطب دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق با شماره تلفن های  02632216426 و 0939945025 تماس حاصل فرمایید.

بیماری قلبی کودکان و نوجوانان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد


بیماری قلبی کودکان و نوجوانان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد

تعداد بزرگسالانی که با بیماری قلبی و سایر بیماری‌های مرتبط با قلب زندگی می‌کنند به طور گسترده گزارش شده است، اما تعداد کمی از ما می‌دانیم که بیماری قلبی می‌تواند بر قلب‌های کوچک نیز تأثیر بگذارد و این کار را در تعداد زیادی انجام می‌دهد.

  • تخمین زده می شود که سالانه حدود 40000 نوزاد با یک بیماری یا نقص مادرزادی قلبی متولد می‌شوند.
  • تخمین زده می‌شود که 3 تا 5 میلیون کودک در سراسر جهان با بیماری مزمن روماتیسمی قلبی که جدی‌ترین عارضه تب روماتیسمی است، زندگی می‌کنند.
  • سالانه بیش از 4000 کودک مبتلا به بیماری کاوازاکی، بزرگترین علت بیماری اکتسابی قلبی در کودکان زیر 5 سال، تشخیص داده می‌شوند.

در حالی که نمی‌توان از برخی بیماری‌های قلبی کودکان پیشگیری کرد، اما علائمی وجود دارد که والدین می‌توانند به دنبال آن باشند و کارهایی که والدین می‌توانند انجام دهند که می‌تواند منجر به مداخله زودتر و نتایج بهتر برای کودکان و نوجوانان آن‌ها شود.

بیماری قلبی کودکان چیست؟


بیماری‌های قلبی کودکان معمولاً به دو دسته تقسیم می‌شوند: بیماری قلبی مادرزادی یا نقص‌هایی که در بدو تولد وجود دارد و بیماری قلبی اکتسابی که با بزرگ‌تر شدن کودک ایجاد می‌شود.

نقص مادرزادی قلب چیست؟

نقایص مادرزادی قلب (CHD) (بیماری قلبی مادرزادی) در حدود 1 نفر از هر 100 نوزاد تازه متولد شده به دلیل عدم رشد صحیح قلب یا عروق خونی اطراف قلب رخ می‌دهد. این نقایص، که می‌توانند خفیف یا شدید باشند، در توانایی قلب برای کارکردن آنطور که باید باشد، اختلال ایجاد می‌کنند.

نوزادان در عرض 24 ساعت پس از تولد برای نقایص مادرزادی جدی قلب غربالگری می‌شوند. با این حال، برخی از نقایص مادرزادی قلب، مانند نقایص سپتوم دهلیزی (سوراخ‌های دیواره‌های قلب)، می‌توانند تا سنین نوجوانی یا بعد از آن تشخیص داده نشده باقی بمانند.

تشخیص بیماری قلبی (بیماری‌های قلبی) در کودکان از زمان اختراع گوشی پزشکی یکی از اولویت‌های جامعه پزشکی بوده است. در عصر حاضر متخصصین قلب کودکان در روش‌های تشخیص بیماری‌های قلبی، از جمله تشخیص قبل از تولد نقایص مادرزادی قلب و ناهنجاری‌های ریتم، پیشرفته‌تر شده‌اند.

اگرچه ممکن است بشنوید که برخی از پزشکان از CHD در مورد بیماری مادرزادی قلبی استفاده می‌کنند، نقص مادرزادی قلب اصطلاح دقیق‌تری است. هر دو عبارت به یک چیز اشاره دارند.

بیماری قلبی اکتسابی

بیماری قلبی اکتسابی اغلب با بزرگسالان همراه است، اما کودکان و نوجوانان نیز می‌توانند تحت تأثیر قرار گیرند. شایع‌ترین بیماری‌های اکتسابی قلبی در کودکان بیماری روماتیسمی قلب و بیماری کاوازاکی است.

بیماری روماتیسمی قلب چیست؟

بیماری روماتیسم قلبی جدی‌ترین عارضه تب روماتیسمی است، بیماری ناشی از باکتری مسئول گلودرد استرپتوکوکی. سیستم ایمنی کودک شما می‌تواند آنتی‌بادی‌هایی را برای مبارزه با عفونت استرپتوکوکی تولید کند، اما در برخی موارد، این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند به دریچه‌های قلب آسیب برسانند و منجر به بیماری روماتیسمی قلبی شوند. علائم غیر قلبی شامل بثورات روی تنه یا بازوها؛ برجستگی‌های پوستی روی مچ دست، آرنج یا زانو درد و تورم مفاصل است. خوشبختانه به دلیل در دسترس بودن داروها برای مبارزه با استرپتوکوک، بیماری روماتیسمی قلبی نسبتاً نادر است.

بیماری کاوازاکی چیست؟

بیماری کاوازاکی باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم حمله کند و منجر به التهاب در عروق کرونر و عضلات قلب شود. این عامل اصلی بیماری قلبی اکتسابی در کودکان است. بیماری کاوازاکی بیشتر در کودکان آسیایی یا کودکان جزایر اقیانوس آرام دیده می‌شود و بیشتر پسران را درگیر می‌کند تا دختران. حدود 80 درصد از کودکان مبتلا به این بیماری زیر 5 سال سن دارند.

علائم غیر قلبی بیماری کاوازاکی شامل تب پنج روز یا بیشتر، بثورات پوستی، قرمزی یا خونی چشم، لب‌های متورم یا ترک‌خورده، زبان توت‌فرنگی قرمز، دست‌ها و پاهای متورم و غدد لنفاوی متورم است.

علاوه بر این، بسیاری از والدین از اینکه می‌دانند کودکان ممکن است به فشار خون بالا و کلسترول بالا مبتلا شوند، متعجب می‌شوند که پیش‌سازهای بالقوه مشکلات جدی مانند حمله قلبی (حمله قلبی) یا سکته مغزی (سکته قلبی) هستند.

علائم مشکلات قلبی در نوزادان و کودکان


علائم مشکلات قلبی در کودکان بر اساس شرایط، سن کودک و اینکه آیا بیماری یا بیماری قلبی قبل از تولد کودک یا در دوران کودکی ایجاد شده است متفاوت است.

مشکلات قلبی در نوزادان

مشکلات قلبی در نوزادان

علائم مشکلات قلبی بالقوه در نوزادان که نیاز به مراجعه به متخصص قلب کودکان دارند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در افزایش وزن
  • رنگ مایل به آبی برای لب‌ها، زبان یا بستر ناخن
  • مشکل در تغذیه
  • تنفس سریع، یا مشکل در تنفس، حتی در حالت استراحت
  • هنگام غذا خوردن به راحتی خسته می شوند
  • عرق کردن در هنگام تغذیه

اگر متوجه شدید که کودک شما هر یک از این علائم را نشان می‌دهد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

مشکلات قلبی در کودکان خردسال

مشکلات قلبی در کودکان خردسال

در صورت مشاهده علائم زیر در کودکان خردسال، والدین باید به متخصص قلب کودکان مراجعه کنند:

  • غش کردن در حین ورزش یا فعالیت بدنی
  • تپش قلب
  • تنگی نفس هنگام بازی یا فعال بودن
  • درد قفسه سینه

مشکلات قلبی در نوجوانان

علائم بیماری قلبی در نوجوانان مشابه علائم در کودکان کوچکتر است. معمولاً، نوجوانانی که در ورزش فعال هستند، قبلاً با پزشک اطفال خود تحت معاینه فیزیکی قرار گرفته اند که شامل سؤالاتی برای کمک به تشخیص زودهنگام مشکلات قلبی بالقوه است. با این حال، اگر ورزشکار نوجوان شما در حین فعالیت از درد قفسه سینه یا سایر علائم قلبی شکایت دارد، برنامه غربالگری و ارزیابی توسط متخصص قلب کودکان را در نظر بگیرید.

علائم مشکلات قلبی که ممکن است از دست داده باشید

صرف نظر از سن، مشکل تنفسی مداوم نشانه‌ای است که اغلب از یک بیماری قلبی بالقوه در کودکان نادیده گرفته می‌شود. این به این دلیل است که اکثر مردم مشکلات تنفسی را به جای مشکلات قلبی مرتبط با مشکلات تنفسی می‌دانند. اگر کودک شما به طور مداوم مشکل تنفسی دارد یا تشخیص داده شده است که یک بیماری تنفسی دارد که به درمان پاسخ نمی‌دهد، مشاوره و غربالگری با متخصص قلب کودکان می‌تواند گام بعدی مفید باشد.

اگر مشکوک هستید که کودک شما ممکن است یک بیماری قلبی زمینه‌ای داشته باشد، این موضوع را آشکارا با پزشک اطفال کودک خود در میان بگذارید. از پزشک متخصص اطفال بخواهید فرزند شما را ارزیابی کند تا به شما کمک کند حرکت بعدی شما را مشخص کند. این می‌تواند شامل آزمایش‌های غربالگری، چند تغییر سبک زندگی یا ارجاع به متخصص قلب کودکان باشد.

هدف نه تنها از شناسایی مشکل، بلکه به بهینه سازی سلامت کودک از ابتدا تغییر کرده است تا بتواند تا حد امکان زندگی سالم و فعالی داشته باشد.

سوالاتی که باید از متخصص قلب کودکان بپرسید


فهمیدن اینکه فرزند شما به بیماری قلبی مبتلا است می‌تواند بسیار سخت باشد، اما این سوالات می‌تواند به راهنمایی گفتگو با متخصص قلب کودک شما کمک کند:

  • این تشخیص چگونه بر فرزند من و توانایی او در دویدن، بازی کردن و بچه بودن تأثیر می‌گذارد؟
  • چه روش درمانی را برای این تشخیص توصیه می‌کنید؟
  • آیا این نوع درمان خطراتی دارد؟
  • من به عنوان والدین چه کاری می‌توانم انجام دهم تا پیشرفت این بیماری را کاهش دهم؟

علیرغم اینکه داشتن فرزندی با مشکل قلبی چقدر ترسناک به نظر می‌رسد، پیشرفت‌های پزشکی مدرن به میزان زیادی نتایج بیماری قلبی کودکان را بهبود بخشیده است و بیشتر کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی سالم بزرگ می‌شوند و می‌توانند رشد کنند.

درمان‌های رایج قلب و عروق کودکان چیست؟


اگر فرزند شما با نقص قلبی متولد شود، می‌توان کارهای زیادی برای بهبود یا ترمیم قلب او انجام داد. روش‌هایی مانند الکتروکاردیوگرام، تست ورزش اکوکاردیوگرام و تست استرس می‌تواند توسط متخصص قلب کودکان برای ارزیابی وضعیت قلب کودک شما انجام شود.

برای بیماری‌های قلبی پیچیده‌تر، کاتتریزاسیون قلبی ممکن است انجام شود. اگر جراحی لازم باشد، متخصص قلب کودکان ممکن است با یک جراح اطفال برای ترتیب دادن عمل و هماهنگی مراقبت از کودک شما همکاری کند.

مقالات مرتبط

نوبت دهی
×مشاوره در واتس اپ